Fabuła (na dzień 12.04.2011):
- Gra rozpocznie się na Ziemi, w czasie przesłuchania Sheparda, związanego z akcją DLC Arrival, w którym Shepard odrobinę sobie nagrabił, przynajmniej według Przymierza. Przesłuchanie zostanie przerwane przez atak Żniwiarzy, co zmusi Sheparda do ewakuacji na z góry upatrzone pozycje, a jakże - z pomocą Normandii wraz z załogą.
- Poza Żniwiarzami i Przymierzem, Sheprad musi stawić czoła niezbyt przyjaznemu nam Cerberusowi, który wyśle najlepszych agentów, aby zlikwidować Komandora.
- W drużynie na pewno znajdą się: Liara T'Soni, Ashley Williams/Kaidan Alenko, Garrus Vakarian (o ile żyje) oraz James Sanders (Żołnierz N7 z trailera ME3).
- W grze pojawią się też, choć niekoniecznie w drużynie: Wrex, Mordin, Legion i kpt. Anderson.
- Nie będzie trybu multiplayer.
- Wsparcie dla Sheparda w walce ze Żniwiarzami ma nadejść z najbardziej nieoczekiwanej strony. W walce z jednym z nich ma nam pomóc Miażdżypaszcza!
- Człowiek Iluzja ma odegrać olbrzymią rolę fabularną.
- Członkowie drużyny i sprzymierzeńcy Sheparda, a raczej to, kim są, będzie miało duży wpływ na zakończenie.
- Będzie wiele możliwych zakończeń, znacznie różniących się od siebie.
Mechanika (na dzień 12.04.2011):
- Strzelanie w dany fragment pancerza przyniesie widoczny efekt (np. osłabienie tej części). Po prostu wykrywanie większej ilości elementów niż głowa/tułów/ręce/nogi, jak w ME2.
- Pojawią się drabiny.
- Przeciwnicy będą posiadali bardziej zaawansowane AI, mają m.in. flankować Sheparda i stosować różnorodne taktyki.
- Będzie więcej możliwości prowadzenia dialogów (możliwe, że podobnie do dialogu z DLC Kryjówka Handlarza Cieni, gdzie rozmowa jest prowadzona za pomocą QTE).
- Będą decyzje zmieniające świat w czasie rzeczywistym.
- Osoby, które ukończyły ME1 i/lub ME2, będą miały oczywiście możliwość zaimportowania save'ów, gdzie podjęte decyzje, szczególnie te z części pierwszej, mają mieć nieporównywalnie większe znaczenie dla rozgrywki.
- Gracze nie posiadający save'ów będą mieli do dyspozycji interaktywny komiks, w którym osobiście podejmą najważniejsze decyzje.
- Komiks będzie dotyczył nie tylko fabuły ME1, ale także ME2. Jeżeli gracz nie miał okazji grać w któreś DLC, to komiks opisze mu także te wydarzenia i pozwoli dokonać co bardziej znaczących decyzji dziejących się w trakcie tych dodatków.
- Drzewko umiejętności zostanie znacznie rozbudowane w stosunku do ME2, zdolności mają mieć wiele możliwych wzmocnień, a umiejętności zaimportowane z ME2 wpłyną na ich początkowy stan w ME3 (nie będziemy zaczynać od zera, jak w ME2).
- Daną umiejętność będzie można rozwijać wielokrotnie, a nie tylko raz (chodzi o ostateczny wybór typu "większe obrażenia czy większy zasięg").
- Elementy RPG mają zostać rozbudowane, nie ograniczać się tylko do kółka, gdzie na dole są kwestie Renegata, a na górze Idealisty.
- System uzbrojenia będzie podobny do tego z ME2, ale rozszerzony o modyfikacje, które znacząco zmienią właściwości broni i jej wygląd.
- Każda z klas będzie mogła posługiwać się dowolnym rodzajem broni, także tymi zabranymi pokonanym wrogom, ale zostanie nałożone ograniczenie co do maksymalnej ich liczby.
- Żołnierz będzie mógł nosić jednocześnie wszystkie typy broni, Szpieg i Szturmowiec po trzy, Adept, Inżynier i Strażnik jedynie po dwa.
Ogólne (na dzień 12.04.2011):
- Ludzie to nie jedyna rasa mogąca być zmieniona w Zombie.
- Pola bitwy będą większe i bardziej urozmaicone. Najpewniej będą tam inne elementy interaktywne niż osłony.
- Zdobywanie lojalności poszczególnych sojuszników niekoniecznie musi być wykonywane jako osobne zadanie.
- Towarzysze będą dzielić się na stałych (dostępnych przez całą lub prawie całą grę) i przejściowych (tylko na jedną lub kilka misji).
- Nie będzie następstw typu Idealista - wszystko jest dobrze, Renegat - wszystko się psuje, szczególnie jako konsekwencji wyborów w poprzednich częściach. Gracze prowadzący Renegata/Idealistę mają doświadczyć nie "lepszych" przeżyć, a "innych".
- Pojazdy Młot/Mako wrócą do gry, ale nie w wątku głównym, a jedynie w misjach pobocznych.
- Wróci skanowanie planet, choć w zmienionej formie.
- Nasi przeciwnicy zaczną korzystać z broni białej, najpewniej odpowiednio zmodyfikowanej na potrzeby XXII wieku (katany ostrzone laserowo czy oszczep z efektem masy?). Shepard nie będzie miał możliwości ich wykorzystania.