Nasza przygoda zaczyna się podczas rozmowy z Sellusem Graviusem w Seeyda Neen, który daje nam pierwsze zadanie - mianowicie dostarczenie paczuszki do Caiusa Cosadesa, mieszkańca Balmory. Jest to zadanie, które robimy dla naszej pierwszej gildii- Ostrzy. Wszyscy członkowie Ostrzy są szpiegami w służbie króla.
Dostarczenie przesyłki do Caiusa Cosadesa
Zadanie zleca nam Sellus Gravius, Caius Cosades mieszka w mieście Balmora. Istnieją dwa rozwiązania: pierwsze - pojechać łazikiem, drugie - przejść się z Seeyda Neen do Balmory w celu treningu. Dom Caiusa Cosadesa znajduje się w północno-wschodnim rogu Balmory.
Dwemerowa Łamigłówka
Pierwsze zadanie przydzielone nam przez Caiusa Cosadesa - musimy zdobyć od Hosphata Antabolisa, który znajduje się w Gildii Wojowników, informacje dotyczące Neverejczyka i Szóstego Rodu. Hosphat Antabolis w zamian chce, żebyś udzielił mu przysługi i znalazł dwemerową łamigłówkę w Arkngthandsa - to dwemerowe ruiny, do których można dojść, idąc w stronę fortu księżycowego. Należy skręcić w lewo, przejść przez most, po prawej stronie jest korbka, wystarczy ją przekręcić i jesteśmy w Arkngthand. W Arkngthand nie trzeba przeszukiwać całych ruin, wystarczy po zejściu ze skały zabić dwóch złodziei i spojrzeć w górę. Tam jest wejście, po rusztowaniu wchodzimy na nie, wchodzimy do sali, zabijamy złodzieja i na jednej z półek jest łamigłówka. Po znalezieniu łamigłówki wystarczy zanieść ją do Hosphata Antabolisa, on w zamian daje nam notatki, które dajemy Caiusowi Cosadesowi.
Czaszka Llevule Adrano
Caius Cosades wysyła cię do Sharn Gra-Muzgob po kolejną porcję informacji, znajduje się ona w dolnej części Gildii Magów w Balmorze. W zamian za informacje Sharn chcę czaszkę Llevule Adrano, która znajduje się w grobowcu rodziny Adrano. Grobowiec znajduje się pomiędzy Seeyda Neen a Peligradem. Czaszka leży w dolnej części grobowca. Po znalezieniu czaszki dajemy ją Sharn, ona daje nam notatki, które zanosimy Caiusowi.
Informatorzy z Vivec
Zadanie od Caiusa Cosadesa, mamy zdobyć informacje od trzech informatorów: Huleeya, Mehry Milo i Addinhanirra. Najlepiej jest najpierw pójść do Huleeya, który jest w Dzielnicy Przybyszów w Oberży pod Czarnym Skarabeuszem. Ale Huleey ma problem z rasistami, musimy ich przekupić lub po prostu zabić, po rozwiązaniu problemu udajemy się z nim do Księgarni (Rzadkie Księgi Jobashy), tam przekazuje nam informacje. Po Hulleyu proponuję pójść do Mehry Milo, która jest w Dzielnicy Świątynnej w Domu Mądrości, a dokładniej w Bibliotece. Mehra Milo wiedząc, że jest śledziona, każe się nam udać na tyły biblioteki. Mehra każe nam zdobyć egzemplarz książki pt.: "Prawdziwe Oblicze", którą można zdobyć u Jobashy. Na koniec zostaje nam Addinhanirr, która ukrywa się w kanałach Dzielnicy św. Olmsa, ukrywa się przed agentem biura spisów i opodatkowania. Rozwiązujemy ten problem, udając się do agenta, który jest na jednym z wyższych pięter Dzielnicy Św. Olmsa, mówiąc mu, że Addinhirr udała się na stały ląd. Po oddaniu przysługi Addinhirr daje nam kolejną porcję informacji. Teraz możemy wrócić do Caiusa z dobrze wykonanym zadaniem.
Hassour Zainsubani
Po raz kolejny mamy zdobyć informacje na temat kultu neveryjskiego i popielnych. Hassour Zainsubani ma nam przekazać te informacje - jest popielnym, znajduje się w Ald`ruhnw Szynku Ald Skar. Aby zdobyć informacje, trzeba zdobyć jedną z jego ulubionych książek. Po zdobyciu i przekazaniu mu książki mamy interesujące nas notatki z informacjami, wracamy do Caiusa.
Obóz Urshilaku
Nasze kolejne zadanie od Caiusa Cosadesa będzie polegać na odnalezieniu Obozu Ursilaku, który mamy zaznaczony na mapie (północna część wyspy). Po dotarciu do obozu musimy porozmawiać z Popielnym Chanem (Sul-Matuulem) i wieszczką (Nibani Maesą). Po załatwieniu wszystkich formalności związanych z dostaniem się do jurty Popielnego Chana, dowiadujemy się od niego, że zanim zostaniemy poddani próbom musimy zostać członkami plemienia. Chan daje na w tym celu zadanie, zdobycie łuku swojego ojca(łuk wycieńczenia Sul-Senipula). Zdobywamy, więc łuk który znajduje się w cmentarnych jaskiniach Urshilaku, łuk ma zjawa Sun-Senipula. Która jest w najwyższej jaskini lokacji. Po zdobyciu łuku możemy porozmawiać z wieszczką , dowiadujemy się od niej, że musimy zdobyć Zaginione Przepowiednie Nerevaryjskie, które posiadają odszczepieńcy. Teraz możemy wrócić do Caiusa z dobrze wykonanym zadaniem.
Baza Szóstego Rodu
Kolejne zadanie od Caiusa będzie polegało na zniszczeniu Bazy Szóstego Rodu. W tym celu udajemy się do Fortu Jeleni (niedaleko Aldruhn). W Forcie rozmawiamy z Raesą Pullią, dowiadujemy się od niej, że baza znajduje się na północny wschód od Gnaar Mok . W bazie mamy zabić Dagotha Garesa. Podczas walki z nim zostajesz zarażony spaczeniem. Następnie udajemy się do Caiusa i zdajemy mu raport.
Zarażony Spaczeniem
Podczas walki w Ilunibi zostajemy zarażeni spaczeniem. Caius Cosades był przygotowany na taką ewentualność. Wysyła nas do Tel Fyr (południowy zachód od Sandrich Mora, a pozatym mamy zaznaczone na mapie, możemy tam dostać się jedynie płynąc lub lewitacja), mamy porozmawiać zDivaythem Fyrem. Caius daje nam prezent dla Divaytha, dzięki, któremu uda nam się go przekonać żeby nam pomógł. Po odnalezieniu Tel Fyr, wchodzimy a raczej wlatujemy na górny poziom. Po odnalezieniu Fyra, rozmawiamy z nim i dajemy mu prezent. Fyr daje nam zadanie za które da nam miksturę, która może nas uleczyć lub zabić. Zadanie polega na zdobyciu butów, które posiada ostatni żyjący krasnolud. Wystarczy zejść do Domu Spaczonych, odszukać krasnala i wrócić do Fyra. Po otrzymaniu butów Fyr daje nam miksturkę, na szczęście mikstura usuwa negatywne efekty. Zdrowi wracamy do Caiusa po kolejne zadania.
Mehra Milo
Kolejne zadanie od Caiusa będzie polegało na zdobyciu zaginionych przepowiedni. Mehra Milo może nam pomóc, lecz została uwięziona w Dekanacie Prawdy. Wszystkiego dowiadujemy się, gdy dostajemy się do pokoju Mehry zostwia list. Dzięki lewitacji dostajemy się do Dekanatu rozmawiamy z Alvelą Selam, po rozmowie daje nam klucz do Dekanatu. W Dekanacie nie możemy nikogo zabić! Po odnalezieniu więzienia, cela Mehry jest najbardziej na prawo, potem rozmawiamy z Mehrą i dajemy jej zwój. Mehra mówi nam, że odszczepieńcy żyją w klasztorze Holamayan. Używamy zwoju Interwencji Bóstw. Powinniśmy przeteleportować się do Ebonheart , udajemy się na przystań i tam rozmawiamy z Blattą Haterią i mówimy jej ze chcemy się wybrać na ryby. Po dopłynięciu idziemy w górę po schodkach, na samej górze jest kamienna ściana, to jest wejście do klasztoru, otwiera się ono przy wschodzie i zachodzie słońca (czekamy do 12). Po wejściu do klasztoru szukamy osoby Gilvasa Barelo, Gilvas daje nam przepowiednie, które musimy zanieść Wieszczce Urshilaku Nibani Maesie.
Trzecia Próba
Po zastanowieniu wieszczka zgadza się być naszą przewodniczką w próbach. Mamy iść do Sul-Mutuula po trzecią próbę. Popielny chan daje nam zadanie przyniesienia 3 rzeczy z Kagoruhn (niedaleko na południowy wschód od obozu). Jak już znaleźliśmy Kagoruhn musimy znaleśc trzy przedmioty(spaczona tkanka, Puchar rodu Dagoth, oraz tarcze cienia). Puchar znajdujemy w jednym z pobocznych pomieszczeń Kagoruhn (kopuła Wigilii Polocka), tkankę spaczonego można zdobyć na byle jakim spaczonym, tarcza znajduje się na dolnej lokacji w Krwawiącym Sercu. Z tymi przedmiotami wracamy do chana, teraz możemy wykonać trzecią przepowiednie. Musimy odszukać Grotę Wcielonych (na zachód od ruin Nchuleft), a w grocie księżyc i gwiazdę. Po odnalezieniu Groty czekamy na zmierzch, po otwarciu Groty zabieramy z dłoni posągu pierścień (księżyc i gwiazda). Tak kończy się trzecia próba, możemy wrócić do obozu.
Horator Redoran
Nasze kolejne zadanie polega na zdobyciu tytułu Horatora 3 wielkich rodów. Zaczniemy od Rdoran. Idziemy do Aldruhn pod skar i udajemy się do posiadłości Sarethi, bo inni członkowie rodu nas nie wysłuchają. Athyn Sarethi uznaje nas za Horatora Redoran, ale żeby zdobyć poparcie innych członków rodu Sarethi daje nam zadanie, odbicie jego syna Varvura z posiadłości Venim. Jego cela znajduje się w prawym skrzydle posiadłości, jest ukryta za kotarą, zabieramy Varvura ze sobą, atakujących nas strażników zabijamy. Po wykonaniu zadania mamy poparcie wszystkich członków rodu, oprócz Bolvyna Venima, który nie chce nas uznać i wyzywa nas na pojedynek na arenie Vivec. Po wygranej walce wracamy do Athyn Sarethi mianuje nas Horatorem rodu Redoran.
Horator Hlaalu
Najpierw udajemy się do Vivec, do dzielnicy Hlaalu, do Crassisusa Curio, który chce 1000smoków za uznanie nas Horatorem, dajemy mu. Później udajemy się do Dzielnicy Świętego Olmsa do posiadłości Yngling, Pół troll chce od nas 2000smoków za uznanie nas Horatorem, dajemy mu lub zabijamy. Później idziemy do nawiedzonego domu w tej samej dzielnicy, tak ukrywa się Dram Bero, który oddaje na nas głos za samo odnalezienie jego domu. Potem udajemy się do Velandy Omani, której dom jest na wschód od Vivec. Velanda nie chce na nas zagłosować, więc idziemy do Neveny Ulesjej dom znajduje się na zachód od Suran. Obie są uzależnione od Orvasa Drena. Udajemy się na plantację Dren i tam dowiadujemy się, że Orvas zaprzedał dusze Dagothowi Urowi, idziemy, wieć do Orvasa i zabijamy go. Po tym Nevena i Velanda na nas zagłosują. Idziemy do Crassiusa Curio, który mianuje nas Horatorem Hlaalu.
Horator Telvani
Członkowie rodu Telvani mieszkają w wieżach, więc najlepiej mieć pod ręką lewitacje. Udajemy się do Sandrich Mora do wieży Tel Naga i znajdujemy w niej mistrza Nelotha, którego przekupujemy i zdobywamy jego głos. W Tel Mora w wieży o tej samej nazwie odnajdujemy Drathę, która po przyjęciu łapówki oddaje na nas głos. W Tel Vos mistrz Aryon głosuje na nas bez żadnych komplikacji. W Tel Branora Therana po przekupieniu oddaje na nas swój głos. W Tel Aruhn Gothren nie chce na nas zagłosować, zabijamy go. Teraz wystarczy porozmawiać z Nelothem i Aryonem i jesteśmy Horatorem ostatniego z wielkich rodów.
Nerevaryjczyk Urshilaku
Następne zadanie będzie polegało na zdobyciu tytułu "nerevaryjczyka czterech obozów. Zaczniemy od Urshilaku wystarczy pójść do popielnego chana, on nas od razy mianuje.
Nerevaryjczyk Ahemmusa
Następnie idziemy do obozu Ahemmusa. W Obozie rozmawiamy z wieszczką, ona daje nam zadanie, musimy z ruin Ald daedroth zrobić bezpieczne miejsce(ruiny są na północ od obozu). Jak już będziemy w ruinach to musimy odszukać Hlireni Indavel i musimy zdobyć jej zgodę żeby można było tam sprowadzić Ahemmusa. Po przekonaniu Hlireni Indavel wracamy do obozu do wieszczki, następnie razem z wieszczką wracamy do ruin. Na miejscu wieszczka mianuje nas Nerevaryjczykiem Ahemmusa.
Nerevaryjczyk Zainab
Kolejnym obozem będzie Zainab. Po odnalezieniu obozu idziemy do chana, od niego dostajemy zadanie zabicia wampira Calvario, który jest w grobowcu rodziny Nerano(na północ od obozu). Po zabiciu wampira wracamy do obozu, chan daje nam kolejne zadanie, musimy odszukać mu żonę z rodu Telvanii, ale to nie takie proste, bo nikt nie chce dać mu córki na żonę. Idziemy do wieszczki poradzić się, ona wymyśliła dobry plan. Musimy udać się na targ niewolników w Tel Aruhn do Savile Imayn i kupić od niej piękną niewolnice. Najpierw trzeba kupić dla niewolnicy wspaniałą koszulę, buty, spódnicę oraz Telvanskie pachnidło z owadów, a ona w tym czasie nauczy jej dobrych manier. Po kupieniu wszystkich rzeczy wracamy do Savile, daje nam klucz od celi niewolnicy. Po rozmowie z niewolnicą zaprowadzamy ją do popielnego Chana, a Chan ogłasza nas Nerevaryjczykiem.
Nerevaryjczyk Erabenimsun
W tym obozie chan nie dopuszcza nawet myśli, że my możemy być Nerevaryjczykiem Erabenimsun, idziemy do wieszczki tego obozu po radę. Wieszczka chcę aby popielnym Chanem został Hana-Ammu, w tym celu zabijamy popielnego Chana i jego gula-chanów, i zabieramy specjalne przedmioty znalezione przy nich i dajemy je Hana-Ammu on po krótkiej rozmowie zgadza się żebyśmy byli Nerevaryjczykiem Erabenimsun, a od wieszczki otrzymujemy artefakt (węzeł Erabenimsun).
Spotkanie z Vivekiem
Podczas dalszej gry powinna do nas dojść wiadomość, że chcę się z nami spotkać Arcykapłan Saryoni (Vivek). Podczas rozmowy z Arcykapłanem dowiadujemy się, że Lord Vivek chcę się z nami spotkać. Dostajemy klucze od Saryonego i idziemy do Viveka. Vivek przekazuje nam Upiorną Opokę i uczy nas z niej korzystać. Daje nam plan pokonania Dagoth Ura, który polega na zdobyciu czerpaka i brzytwy.
Czerpak i Brzytwa
Kolejne zadanie polega na zdobyciu dwóch potężnych artefaktów. Obydwa artefakty znajdują się na zboczach Czerwonej góry, brzytwa w cytadeli Odrosal, czerpak w cytadeli Vemynal. Wystarczy przeszukać lokacje a odnajdziemy oba artefakty nie zapominajmy, że możemy ich używać mając na sobie Upiorną Opokę.
Walka z Dagoth Urem
Ostatnie zadanie polega na dostaniu się w samo serce Czerwonej Góry, z czerpakiem i brzytwą jesteśmy potężni. Po wejściu do Serca, przebijamy się przez sługi zła, aż w końcu dochodzimy do pomieszczenia z kamieni. Walczymy z duchowym wcieleniem Dagoth Ura. Po zwycięskiej walce przechodzimy przez drzwi. Teraz spotykamy prawdziwego Dagoth Ura, nie da się go zranić w normalny sposób. Biegniemy w prawą stronę jest tam most, dobiegamy do końca mostu, jest tam serce Dagoth Ura, uderzamy w nie kilka razy brzytwą i kilka razy czerpakiem, teraz Dagoth Ur nie jest odporny na broń, zabijamy go. Po zabiciu Dagotha uciekamy z komnaty która się zawala, podczas ucieczki objawia nam się Azura i mówi, że spełniliśmy przepowiednie, wręcza nam pierścień. W ten sposób kończy się główny wątek tej świetnej gry.