W Mount & Blade, jak w każdym innym cRPG, niesamowicie istotne jest rozwijanie postaci. W tym wypadku mamy do czynienia z kilkustopniowym drzewkiem umiejętności. Dzieli się ono na atrybuty, umiejętności oraz umiejętności bitewne.
Atrybuty
Strength - każdy punkt zainwestowany w ten atrybut owocuje jednym punktem życia. Rozwijanie go jest zalecane szczególnie wojownikom, lecz przydaje się on także graczom preferującym pokojowe rozwiązania.
Agility - przydaje się łucznikom, jednak pomaga w rozwijaniu jazdy konnej, posługiwaniu się tarczą czy mistrzowskim władaniem bronią. Zwiększając agility, automatycznie dostajemy pięć dodatkowych punktów do podziału umiejętności bitewnych.
Intelligence - zwiększając inteligencję bohatera, automatycznie otrzymujemy jeden punkt, dzięki któremu możemy rozwinąć wybraną umiejętność. Czym jest inteligencja tłumaczyć chyba nie trzeba, warto jednak wspomnieć, że przydaje się do rozwijania takich umiejętności jak m.in. zarządzanie ekwipunkiem czy inżynieria, czyli wszystkich umiejętności, które nie wymagają rozlewu krwi.
Charisma - pomocne, jeśli istotną rolę odgrywa rozmiar oddziału. Każdy dodany punkt zwiększa limit wielkości armii o jeden. Oprócz tego pomaga rozwijać zarządzanie więźniami, przywództwo oraz handel.
Umiejętności
Ironflesh - dodatkowe dwa punkty zdrowia.
Power Strike - obrażenia zadawane przez miecze i topory (broń białą) zwiększone o 8 procent.
Power Throw - każdy punkt zwiększa obrażenia zadawane przez bronie miotane o 10 procent.
Power Draw - skuteczność zadawanych obrażeń z łuków zwiększona o 12 procent.
Weapon Master - limit rozwoju umiejętności władania broniami zwiększa się o 40 punktów.
Shield - inwestowanie w tę umiejętność skutkuje lepszym posługiwaniem się tarczą, zaś czas jej zniszczenia wydłuża się o osiem procent.
Althletics - wpływa na szybkość poruszania się na piechotę.
Riding - umożliwia jazdę na trudniejszych do osiodłania koniach oraz zwiększa nasze umiejętności jazdy na nich.
Horse Archery - zwiększa naszą celność przy strzelaniu z broni dystansowej podczas jazdy konnej.
Looting - zwiększa o 10 procent zdobyte łupy podczas plądrowania.
Trainer - dzięki tej umiejętności zwiększa się doświadczenie gorzej wyszkolonych jednostek o kolejno 4, 10, 16, 23, 30, 38, 46, 55, 65, 80 punktów doświadczenia.
Tracking - pozwala dowiedzieć się wielu istotnych szczegółów dotyczących tego, kto znajduje się w najbliższej okolicy, w jakiej ilości oraz jak daleko.
Tactics - 2 punkty zainwestowane w tę umiejętność automatycznie zwiększają przewagę bitewną armii bohatera o 1.
Path-finding - dzięki tej zdolności oddział pod komendą gracza porusza się o 3 procent szybciej na mapie świata.
Spotting - pole widzenia okolicy zwiększa się o 10 procent na mapie świata na każdy dodany punkt.
Inventory Management - przy jednym zainwestowanym punkcie zwiększa o 6 liczbę slotów w inwentarzu.
Wound Treatment - w trakcie odpoczynku jednostki o 20 procent szybciej wracają do zdrowia.
Surgery - zwiększa szansę na to, że w trakcie walki żołnierz należący do twojego oddziału zostanie ogłuszony, a nie pozbawiony życia.
First Aid - regeneruje 5 procent punktów zdrowia po walce wszystkim członkom armii.
Enginner - pomaga w budowie machin oblężniczych, które są niezbędne do zdobywania włości nieprzyjaciela. Skraca także czas i zmniejsza koszta rozbudowy posiadłości należących do gracza.
Persuassion - sprawia, że łatwiej przekonać niezależnych NPC do zaakceptowania naszego punktu widzenia.
Prisioner Management - umiejętność ta umożliwia wzięcie większej liczby jeńców do niewoli. O 5 na każdy punkt.
Leadership - przede wszystkim zmniejsza żołd, który co tydzień musimy opłacać, o 5 procent oraz zwiększa limit wielkości jednostki o 5.
Trade - obniża ceny w sklepach o 5 procent.
Umiejętności bitewne
One-handed weapons - oręż jednoręczny, czyli wszelakie miecze mniejszych rozmiarów, maczugi i każda broń, którą bohater może władać, dzierżąc ją w jednej ręce.
Two-handed weapons - bronie dwuręczne, zatem długie miecze, ciężkie młoty oraz topory. Wszystko to, co kojarzy się z potężnymi mitycznymi wojownikami.
Polearms - bronie drzewcowe. Najczęściej są one wykorzystywane do walk na arenie, jednak przydają się do ogłuszania przeciwnika na polu bitwy. Zaliczają się do nich m.in. różnego rodzaju kije. Oręż ten dzieli się także na taki, którym można walczyć konno oraz wymagający od nas walki pieszej.
Archery - łucznictwo, czyli umiejętność ta zwiększa naszą skuteczność strzelania z łuku
Crossbows - podobnie jak wyżej, z tą różnicą, że w tym wypadku chodzi o kusze.
Throwing - przydatne, gdy posługujemy się różnymi broniami miotanymi, czyli rzutkami, toporkami i wieloma innymi.
Nie istnieje przepis na to, jak stworzyć idealną postać w Mount & Blade. Wszystko zależy od gracza, wszakże niektórzy wolą podążać drogą wojownika, zaś inni zbijać fortunę, wcielając się w rolę potężnego kupca. Ta gra daje możliwość wykreowania dowolnej postaci. A co najważniejsze - jeśli umiejętnie będziemy wykorzystywali punkty doświadczenia, to niezależnie od tego, jak wyszkolimy naszego bohatera, gra stanie się samą przyjemnością.