- Dunhan
- Poziom (wymagany): 9 (1)
- Umiejętności: Ciężkie uzbrojenie 5, Biała magia 5
- Specjalizacje: Ciężka broń sieczna 5, Zdrowie 5, Natura 5
- Cechy (+17): sił 38, wyt 43, zrn 38, zwi 25, int 47, mdr 38, cha 30
- Odporności: magia lodu 70
- Czary: Większe uzdrowienie, Przywołanie wilka, Masowe uzdrowienie
- Komentarz: Jeden z bohaterów questowych, jego zdobycie jest wymagane do kontynuowania gry. Dunhan jest bardzo potężny, dobry tak w walce, jak i w magii. Ma wprawdzie kilka wad (brak zdolności bojowych i biegłości w pancerzu), ale zalety przeważają (wysoka suma cech, świetne czary, odporność na lód).
- Reowys
- Poziom (wymagany): 9 (1)
- Umiejętności: Broń strzelecka 5, Magia żywiołów 5
- Specjalizacje: Kusze 5, Ogień 5
- Cechy (+12): sił 40, wyt 35, zrn 45, zwi 25, int 42, mdr 45, cha 25
- Odporności: magia lodu 70
- Czary: Ognista tarcza, Wybuch ognia, Esencja żywiołów
- Komentarz: Drugi bohater questowy, sprawia równie pozytywne wrażenie. Reowys jest ciut słabszy od Dunhana (mniej umiejętności, gorsze czary), ale to wciąż jeden z obiektywnie potężniejszych herosów w grze.
Kapłani
- Gyllenhaal
- Poziom (wymagany): 8 (9)
- Umiejętności: Biała magia 4
- Specjalizacje: Zdrowie 4, Natura 4, Wzmocnienia 4
- Cechy (+7): sił 30, wyt 30, zrn 25, zwi 33, int 46, mdr 53, cha 30
- Odporności: magia ognia 32, magia lodu 32
- Czary: Biała wszechmoc, Świętość, Większe uzdrowienie
- Komentarz: Bohater o najniższym poziomie w Oddechu Zimy. Szkoda, bo ma bardzo dobre zaklęcia i wysoką mądrość, ale niestety pod pozostałymi względami odstaje od innych bohaterów.
- Navid
- Poziom (wymagany): 11 (12)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 4, Biała magia 5
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 4, Zdrowie 5, Natura 4
- Cechy (+14): sił 34, wyt 35, zrn 38, zwi 36, int 44, mdr 42, cha 40
- Czary: Aura regeneracji, Świętość (poziom 5), Większe uzdrowienie
- Komentarz: Dziwny bohater, bowiem nie ma biegłości wymaganej do używania Świętości, a czar ten może rzucać. Niezależnie od tego, jest to heros przydatny, o zbalansowanych cechach i wysokiej ich sumie.
- Carmelius
- Poziom (wymagany): 13 (15)
- Umiejętności: Broń strzelecka 4, Biała magia 6
- Specjalizacje: Kusze 4, Zdrowie 6, Natura 6
- Cechy (-1): sił 40, wyt 25, zrn 35, zwi 27, int 55, mdr 42, cha 40
- Czary: Aura uzdrawiająca, Aura siły, Aura regeneracji
- Komentarz: Jeden z najsłabszych bohaterów gry. Nie ma żadnych zwykłych zaklęć, przez co, strzelając, często nie wpływa aurą na inne jednostki. Z kolei w zwarciu radzi sobie słabo z powodu niskiej wytrzymałości i zwinności.
- Nova
- Poziom (wymagany): 17 (20)
- Umiejętności: Biała magia 7, Magia żywiołów 3, Magia umysłu 3
- Specjalizacje: Zdrowie 7, Natura 7, Wzmocnienia 7
- Cechy (+2): sił 28, wyt 35, zrn 37, zwi 25, int 62, mdr 55, cha 45
- Czary: Biała wszechmoc, Esencja umysłowa, Esencja żywiołów
- Komentarz: Dość oryginalna bohaterka, z powodu posiadanych zaklęć. Niestety, Białą wszechmoc długo się rzuca, a Esencje tak niskich poziomów są za słabe na ten etap gry.
- Siobe
- Poziom (wymagany): 22 (25)
- Umiejętności: Biała magia 10, Magia żywiołów 7
- Specjalizacje: Zdrowie 10, Natura 10, Ziemia 7
- Cechy (+10): sił 32, wyt 45, zrn 35, zwi 35, int 52, mdr 62, cha 49
- Czary: Aura regeneracji, Aura kondycji, Kamienny pocisk
- Komentarz: Kolejna przeciętna kapłanka. Cechy i umiejętności ma wysokie, ale czary niestety słabe.
Magowie
- Signe
- Poziom (wymagany): 9 (10)
- Umiejętności: Broń strzeleckie 3, Magia żywiołów 4
- Specjalizacje: Kusze 3, Ogień 4, Ziemia 4
- Cechy (+25): sił 30, wyt 35, zrn 37, zwi 30, int 54, mdr 54, cha 30
- Odporności: magia ognia 36, magia lodu 36
- Czary: Opoka, Rozkład, Kula ognia
- Komentarz: Bardzo potężna postać! Cechy prawie najbardziej "przegięte" ze wszystkich postaci, a do tego świetne czary. Od Reowysa jest słabsza tylko z powodu gorszych umiejętności.
- Jarvis
- Poziom (wymagany): 16 (19)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 4, Magia żywiołów 6
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 4, Ogień 6, Lód 6, Ziemia 6
- Cechy (+26): sił 35, wyt 40, zrn 52, zwi 52, int 47, mdr 55, cha 25
- Czary: Lodowa tarcza, Kamienny pocisk, Wybuch ognia
- Komentarz: Z sumy cech wynika, że to bardzo potężny czarodziej. Jednak dość słabe czary sprawiają, że jest "tylko" dobry.
- Stig
- Poziom (wymagany): 19 (21)
- Umiejętności: Broń strzelecka 3, Magia żywiołów 8
- Specjalizacje: Kusze 3, Ogień 8, Lód 8, Ziemia 8
- Cechy (+21): sił 35, wyt 40, zrn 52, zwi 52, int 52, mdr 60, cha 25
- Czary: Wszechmoc żywiołów, Opoka, Fala lodu
- Komentarz: Mag dość podobny do Signe. Tak jak ona ma bardzo wysokie cechy i potrafi posługiwać się kuszami. posiada chyba najlepszy zestaw czarów w grze, co czyni go jedną z ogólnie lepszych postaci.
- Sondra
- Poziom (wymagany): 22 (23)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 3, Biała magia 5, Magia żywiołów 9
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 3, Pancerz 3, Zdrowie 5, Ogień 9
- Cechy (-10): sił 25, wyt 38, zrn 33, zwi 32, int 80, mdr 61, cha 31
- Czary: Kula ognia, Większe uzdrowienie, Masowe uzdrowienie
- Komentarz: Magini bardzo podobna do Shaidara z podstawki (nawet te same cechy). Postać bardzo przydatna, zarówno do ataku, jak i leczenia.
Mentaci
- Garbarius
- Poziom (wymagany): 10 (11)
- Umiejętności: Magia umysłu 5
- Specjalizacje: Uroki 5, Ofensywna 5, Defensywna 5
- Cechy (+14): sił 34, wyt 35, zrn 33, zwi 36, int 49, mdr 42, cha 35
- Czary: Wszechmoc umysłowa, Poświęcenie many, Autoiluzja
- Komentarz: Obiektywnie rzec biorąc, najlepszy mentat w grze. Bardzo przydatny jako "magiczna apteczka".
- Morna
- Poziom (wymagany): 16 (19)
- Umiejętności: Biała magia 5, Magia umysłu 8
- Specjalizacje: Wzmocnienia 5, Ofensywna 8, Defensywna 8
- Cechy (0): sił 25, wyt 35, zrn 35, zwi 27, int 62, mdr 51, cha 45
- Czary: Kradzież many, Zniszczenie, Aura siły
- Komentarz: Słaba bohaterka. Wysokie cechy umysłowe nie ratują zaklęć, z których tylko Aura siły jest naprawdę przydatna.
- Zerebros
- Poziom (wymagany): 19 (22)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 3, Magia umysłu 8
- Specjalizacje: Lekka broń obuchowa 3, Ofensywna 8, Defensywna 8
- Cechy (0): sił 38, wyt 45, zrn 35, zwi 30, int 52, mdr 41, cha 54
- Czary: Autoiluzja, Zniszczenie, Aura świetności
- Komentarz: Kolejny słaby bohater, dość podobny do powyższej postaci. Aura świetności dość przydatna, ale pozostałe czary raczej nie.
- Eydis
- Poziom (wymagany): 25 (28)
- Umiejętności: Biała magia 10, Magia umysłu 10
- Specjalizacje: Zdrowie 10, Uroki 10, Defensywna 10
- Cechy (+10): sił 25, wyt 45, zrn 40, zwi 25, int 72, mdr 46, cha 72
- Czary: Autoiluzja, Aura kradzieży many, Uzdrowienie
- Komentarz: Najsłabsza z 25-poziomowców, choć w porównaniu z pozostałymi mentatami - wręcz genialna. Z powodu ogromnej charyzmy zwykłe leczenie nie jest takie złe.
Czarnoksiężnicy
- Phobor
- Poziom (wymagany): 9 (11)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 3, Czarna magia 4
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 3, Nekromancja 4, Klątwy 4
- Cechy (+14): sił 30, wyt 32, zrn 32, zwi 32, int 55, mdr 58, cha 30
- Odporności: czarna magia 40
- Czary: Kradzież życia, Aura niezdarności, Aura powolnych ciosów
- Komentarz: Bardzo zbalansowany heros, o dobrze rozdysponowanych cechach. Czary nawet niezłe, choć na tym etapie raczej Kradzieży życia nie poużywamy.
- Finistra
- Poziom (wymagany): 12 (14)
- Umiejętności: Biała magia 6, Czarna magia 6
- Specjalizacje: Zdrowie 6, Śmierć 6
- Cechy (+20): sił 25, wyt 40, zrn 25, zwi 25, int 60, mdr 45, cha 60
- Czary: Śmierć, Większe uzdrowienie
- Komentarz: Ciekawa bohaterka. Czarami zarówno bardzo dobrze rani, jak i leczy. Wadą są niskie cechy fizyczne (poza wytrzymałością), choć umysłowe i suma wszystkich bardzo wysokie.
- Argento
- Poziom (wymagany): 15 (17)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 4, Czarna magia 7
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 4, Lekka broń sieczna 4, Lekka broń obuchowa 4, Nekromancja 7
- Cechy (+5): sił 25, wyt 35, zrn 35, zwi 27, int 62, mdr 56, cha 40
- Czary: Kradzież życia, śmiertelny uścisk, Przywołanie szkieletu
- Komentarz: Dość dobry bohater. Może przebierać w broniach, a czary również niezgorsze.
- Dragis
- Poziom (wymagany): 16 (18)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 2, Magia żywiołów 5, Czarna magia 6
- Specjalizacje: Lekka broń obuchowa 2, Ogień 5, Śmierć 6, Nekromancja 6
- Cechy (0): sił 25, wyt 35, zrn 50, zwi 50, int 50, mdr 45, cha 25
- Czary: Kula ognia, Zaraza, Wskrzeszenie umarłych
- Komentarz: Kolejny porządny czarnoksiężnik. Wysoka zręczność i zwinność oraz dobre zaklęcia to jego główne zalety.
- Amber
- Poziom (wymagany): 22 (23)
- Umiejętności: Czarna magia 10
- Specjalizacje: Śmierć 10, Nekromancja 10, Klątwy 10
- Cechy (-10): sił 35, wyt 32, zrn 45, zwi 45, int 63, mdr 55, cha 25
- Czary: Aura kradzieży życia, Cierpienie, Czarna wszechmoc
- Komentarz: Moja ulubiona wiedźma. Co prawda Cierpienie jest słabe, ale Czarna wszechmoc oraz wysokie mądrość i inteligencja to duże zalety.
- Darko
- Poziom (wymagany): 25 (28)
- Umiejętności: Magia żywiołów 10, Czarna magia 10
- Specjalizacje: Ziemia 10, śmierć 10, Nekromancja 10
- Cechy (+12): sił 25, wyt 52, zrn 40, zwi 25, int 72, cha 36
- Czary: Kradzież życia, Aura duszności, Unieruchomienie
- Komentarz: Potężny heros, jak przystało na ten poziom. Czary kapitalne, Aura duszności i Unieruchomienie bardzo ułatwiają eliminacje adwersarzy.
Uwaga
W grze znajdują się także runy kapłanek Noemi i Deidry oraz mentatek Iolan i Zoe. Są to postacie przeniesione z Zakonu Świtu. Po więcej informacji zapraszam do tekstu o bohaterach-czarodziejach dotyczącego podstawki.