Potworni bohaterowie to nowość w Oddechu Zimy. Funkcjonują podobnie do ludzkich herosów, z kilkoma wyjątkami:
- W grze nie znajdujemy ich run. Aby sobie taką stworzyć, należy dostarczyć Zamaskowanemu (Zwodnicze Bagna / Tirganach / Shal'Dun, zależnie od etapu gry) pusty kamień runiczny i esencję odpowiedniej istoty. Te pierwsze znajdujemy w różnych skrzyniach, a drugie na ogół "wypadają" z niektórych potężnych istot.
- Wyjątek od powyższego: dwa pierwsze kamienie da nam Zamaskowany, a części Ostrzy znajdujemy w skrzyniach (Sługa składa się z 1 elementu, Tkacz z 3, a Princeps - z 4).
- Potwory mogą używać wszystkich broni, kul i pierścieni, których wymagania spełniają, jednak nie mogą nosić pancerzy, hełmów itd. Ostrza w ogóle nie używają ekwipunku.
- Potwory mają bazową wartość pancerza, która jest modyfikowana przez noszone przez nie przedmioty.
- Potwory zwykle nie mają żadnych zdolności bojowych ani czarów.
- Potwory mają bardzo wysokie cechy i odporność na czarna magię o wartości 35.
- Goblin Gitzo
- Poziom (wymagany): 9 (10)
- Pancerz: 100
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 9
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 9
- Cechy (+14): sił 36, wyt 32, zrn 44, zwi 46, int 39, mdr 35, cha 30
- Odporności: czarna magia 35
- Szybkość (%): bieg 110, walka 110
- Komentarz: Pierwszy potworny sprzymierzeniec, którego zdobywamy. Jest nawet znośnym wojownikiem, zachwycającym swoją mobilnością i szybkością zadawania ciosów.
- Ork Gultark
- Poziom (wymagany): 14 (16)
- Pancerz: 200
- Umiejętności: Ciężkie uzbrojenie 7, Czarna magia 7
- Specjalizacje: Ciężka broń obuchowa 7, Śmierć 7
- Cechy (+49): sił 40, wyt 49, zrn 40, zwi 49, int 49, mdr 57, cha 35
- Odporności: czarna magia 35
- Czary: cierpienie, zagłada, śmierć
- Komentarz: Chyba najlepszy z potwornych bohaterów, jak na swój etap gry oczywiście. Gultark sprawuje się dobrze i jako wojownik (wysoka siła i wytrzymałość), i jako mag, a przy tym dysponuje bardzo wysokim pancerzem.
- Sługa Ostrzy
- Poziom (wymagany): 15 (17)
- Pancerz: 150
- Cechy (+30): sił 70, wyt 75, zrn 40, zwi 46, int 29, mdr 25, cha 20
- Odporności: czarna magia 35
- Komentarz: Pod względem siły i wytrzymałości imponujący wojownik, jednak z Thiderikiem (ludzki wojownik o tym samym poziomie) raczej nie wygra.
- Łuczniczka wiatru Kyra
- Poziom (wymagany): 16 (19)
- Pancerz: 150
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 7, Broń strzelecka 9
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 7, Łuki 9
- Cechy (+43): sił 46, wyt 42, zrn 55, zwi 46, int 49, mdr 45, cha 40
- Odporności: czarna magia 35
- Komentarz: Dziwna sprawa, gdyż elfka, nazywana na oficjalnej stronie SpellForce Łuczniczką wiatru, nie może używać Celnego strzału, mimo że potrafi to jednostka o tej nazwie. Niezależnie od tego utrudnienia, bardzo wprawny strzelec, zwłaszcza z Gniewem Aryna (łuk, który znajdujemy przy jej ciele) w ręce.
- Tkacz Miecza
- Poziom (wymagany): 20 (23)
- Pancerz: 250
- Cechy (+39): sił 100, wyt 105, zrn 40, zwi 46, int 29, mdr 25, cha 20
- Odporności: czarna magia 25
- Komentarz: Ostatnie Ostrze podziela zalety i wady poprzedników - ma bardzo wysokie siłę i wytrzymałość, ale od wojownika Vlada jest gorszy.
- Mroczny elf Shar Arduin
- Poziom (wymagany): 22 (25)
- Pancerz: 150
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 6, Czarna magia 10
- Specjalizacje: Lekka broń sieczna 6, Śmierć 10, Nekromancja 10
- Cechy (+52): sił 46, wyt 42, zrn 49, zwi 46, int 69, mdr 70, cha 40
- Odporności: czarna magia 35
- Czary: Czarna esencja, Cierpienie, Aura kradzieży życia
- Komentarz: Potwór bardzo podobny do wiedźmy Amber, a przy okazji jeden z nielicznych, który rzucają czary. W porównaniu z nią przegrywa, gdyż mimo wysokich cech ma gorsze czary i za małą jak na ten etap klasę pancerza.