Na początek kilka słów wstępu:
- Skróty nazw cech: siła -> sił, wytrzymałość -> wyt, zręczność -> zrn, zwinność -> zwi, inteligencja -> int, mądrość -> mdr, charyzma -> cha.
- W nawiasie w linii Cechy pisze, o ile Cechy są lepsze/gorsze od cech awatara na tym samym poziomie (chodzi o sumę).
- Odporności i szybkości podaje tylko wtedy, kiedy są różne od odpowiednio od 30 i 100.
- Zdolności bojowe bohater uzyskuje dzięki umiejętnościom bojowym, a czary dzięki umiejętnościom magicznym.
Lekkozbrojni
- Istvan
- Poziom (wymagany): 6 (6)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 3
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 2, Lekka broń sieczna 3, Lekki pancerz 2
- Cechy (+17): sił 35, wyt 35, zrn 45, zwi 42, int 30, mdr 30, cha 30
- Zdolności bojowe: Szał, Błogosławieństwo
- Komentarz: Jeden z nielicznych bohaterów mających mniej biegłości niż mieć powinien. Nie znaczy to jednak, że Istvan jest zły. Ma dobre cechy i zdolności bojowe, a jego specjalizacje przydają się w początkowej fazie rozgrywki.
- Malvaren
- Poziom (wymagany): 9 (10)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 5
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 5, Lekka broń sieczna 5, Lekki pancerz 5
- Cechy (+11): sił 36, wyt 32, zrn 44, zwi 40, int 39, mdr 35, cha 30
- Odporność: czarna magia 35
- Szybkość (%): walka 110
- Zdolności bojowe: Szał, Błogosławieństwo, Azyl
- Komentarz: Widać, że Malvaren to ulepszona wersja Istvana - posiadają bowiem takie same specjalizacje. Tyle, że ten pierwszy to bohater mający więcej biegłości niż mieć powinien. Jeśli dodać do tego wysoką szybkość walki i zdolności, otrzymamy bohatera prawie idealnego.
- Tilleth
- Poziom (wymagany): 12 (14)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 5, Biała magia 5
- Specjalizacje: Lekka broń sieczna 5, Lekki pancerz 5, Natura 4
- Cechy (0): sił 35, wyt 45, zrn 45, zwi 40, int 25, mdr 35, cha 35
- Zdolności bojowe: Azyl
- Czary: Cierniowa tarcza
- Komentarz: Tilleth to odpowiednik łowcy z D&D - biegły w magii natury i lekkim uzbrojeniu. To porządny bohater, nie jest silniejszy niż powinien. Przydatne w starciu wręcz zaklęcie. Jedyną wadą jest brak Szału, ale to można przeboleć.
- Ivor
- Poziom (wymagany): 15 (17)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 7
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 5, Lekka broń sieczna 7, Lekki pancerz 7
- Cechy (-10): sił 30, wyt 40, zrn 60, zwi 60, int 25, mdr 25, cha 25
- Zdolności bojowe: Azyl
- Komentarz: Mimo mniejszych cech i umiejętności (ma jej jak postać 13. poziomu) bardzo porządny wojownik. Ivor ma najwyższe w grze zręczność i zwinność, zaletą są także dobre specjalizacje. Szkoda, że nie ma Szału.
- Alrius
- Poziom (wymagany): 17 (20)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 8, Broń strzelecka 5
- Specjalizacje: Lekka broń sieczna 8, Lekki pancerz 8, Łuki 5
- Cechy (0): sił 50, wyt 50, zrn 55, zwi 55, int 25, mdr 25, cha 25
- Odporność: magia ognia 40, magia lodu 38, czarna magia 38, magia umysłu 42
- Szybkość (%): bieg 110, walka 110
- Zdolności bojowe: Błogosławieństwo, Celny strzał
- Komentarz: Dobry zarówno jako wojownik, jak i łucznik. Radzę jednak wykorzystać Alriusa do tego pierwszego - w końcu mieczami włada lepiej niż łukami. Jeśli dodać do tego porządne cechy, możliwość leczenia się i wysoką szybkość, otrzymamy wojownika, któremu nie przeszkadza nawet brak Szału.
- Gareth
- Poziom (wymagany): 20 (23)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 8, Ciężkie uzbrojenie 5
- Specjalizacje: Lekka broń sieczna 8, Lekki pancerz 8, Tarcze 5
- Cechy (0): sił 55, wyt 65, zrn 54, zwi 51, int 25, mdr 25, cha 25
- Zdolności bojowe: Twardość
- Komentarz: Gareth ma zasadniczo jedną wadę - ma poziom wyższy od Alriusa o 3, a takie same umiejętności. Mimo tego, jest dobrą postacią z porządnymi cechami. Kolejną zaletą jest wysoka klasa pancerza, z powodu biegłości w tarczach. Niestety, Twardość jest średnio przydatna (lekkozbrojni zadają zbyt słabe obrażenia, by je zmniejszyć, nawet za cenę mniejszych ran).
Ciężkozbrojni
- Cord
- Poziom (wymagany): 1 (1)
- Umiejętności: Ciężkie uzbrojenie 1
- Specjalizacje: Ciężka broń sieczna 1
- Cechy (+35): sił 45, wyt 37, zrn 34, zwi 34, int 30, mdr 30, cha 30
- Szybkość (%): walka 110
- Zdolności bojowe: Okrzyk bojowy
- Komentarz: Pierwszy zdobywany bohater, a chyba najbardziej przegięty. Cord ma cechy jak postać 8. poziomu, więc jest bardzo potężny. Wielką zaletą jest duża szybkość walki, gdyż początkowe ciężkie bronie sieczne są dość powolne.
- Rahira
- Poziom (wymagany): 8 (9)
- Umiejętności: Ciężkie uzbrojenie 3
- Specjalizacje: Ciężka broń sieczna 3, Ciężka broń obuchowa 3, Ciężki pancerz 3, Tarcze 3
- Cechy (+7): sił 53, wyt 36, zrn 35, zwi 33, int 30, mdr 30, cha 30
- Odporność: magia ognia 32, magia lodu 32
- Szybkość (%): bieg 105
- Zdolności bojowe: Okrzyk bojowy, Dobrodziejstwo
- Komentarz: Rahira ma jedną wadę - ten sam poziom co Malvaren, który jest od niej dużo potężniejszy. Jednak oprócz tego chyba same zalety: biegłość we wszystkich dziedzinach ciężkiego uzbrojenia, wysoka siła i wszystkie zdolności. Z tymi dwoma wojownikami na stole nikt Ci nie podskoczy.
- Rodgar
- Poziom (wymagany): 11 (12)
- Umiejętności: Ciężkie uzbrojenie 5, Broń strzelecka 1
- Specjalizacje: Ciężka broń sieczna 4, Ciężki pancerz 5, Tarcze 5, Łuki 1
- Cechy (-5): sił 45, wyt 45, zrn 45, zwi 40, int 25, mdr 25, cha 25
- Zdolności bojowe: Okrzyk bojowy
- Komentarz: Wojownik raczej defensywny niż ofensywny, z powodu wyższej biegłości w biegłościach defensywnych niż ofensywnych. Dlatego ja preferuję Rodgara raczej z bronią jednoręczną i tarczą. Z całą pewnością się przydaje, pomimo dwóch punktów zmarnowanych na łuki.
- Karia
- Poziom (wymagany): 14 (16)
- Umiejętności: Ciężkie uzbrojenie 6, Magia żywiołów 6
- Specjalizacje: Ciężka broń obuchowa 6, Ciężki pancerz 5, Ziemia 5
- Cechy (0): sił 45, wyt 45, zrn 48, zwi 57, int 25, mdr 25, cha 25
- Zdolności bojowe: Okrzyk bojowy
- Czary: Rozkład
- Komentarz: Jedna z moich ulubionych wojowników; zawdzięcza ten tytuł biegłości w ciężkich obuchach, którą oprócz niej mają tylko Rahira i Bael. Na dodatek Karia ma świetne cechy oraz przydatną zdolność i czar.
- Bael
- Poziom (wymagany): 15 (17)
- Umiejętności: Ciężkie uzbrojenie 6
- Specjalizacje: Ciężka broń sieczna 6, Ciężka broń obuchowa 6, Ciężki pancerz 6, Tarcze 6
- Cechy (0): sił 45, wyt 45, zrn 55, zwi 55, int 25, mdr 25, cha 25
- Zdolności bojowe: Opieka
- Komentarz: Jeden z fajniejszych ciężkozbrojnych - duża biegłość w ciężkich broniach każdego rodzaju. Pewną wadą jest Baela są wyższe od siły i wytrzymałości zręczność i zwinność, choć można to podreperować przedmiotami.
- Ishtar
- Poziom (wymagany): 21 (24)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 8, Ciężkie uzbrojenie 9
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 7, Ciężka broń sieczna 9, Ciężki pancerz 9
- Cechy (0): sił 64, wyt 64, zrn 40, zwi 38, int 40, mdr 34, cha 25
- Zdolności bojowe: Okrzyk bojowy, Dobrodziejstwo
- Komentarz: Najsilniejszy wojownik ciężkozbrojny nieco rozczarowuje. Od razu rzuca się w oczy aż 15 zmarnowanych na lekkie uzbrojenie i broń drzewcową punktów. Mimo tego Ishtar jest dość potężny - świetne cechy i zdolności robią swoje. Wadą są jednak zbyt wysokie cechy umysłowe.
Łucznicy
- Caitlyn
- Poziom (wymagany): 5 (6)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 1, Broń strzelecka 3
- Specjalizacje: Lekka broń obuchowa 1, Lekki pancerz 1, Łuki 3, Kusze 3
- Cechy (+27): sił 34, wyt 32, zrn 48, zwi 48, int 30, mdr 30, cha 30
- Zdolności bojowe: Celny strzał, Błogosławieństwo
- Komentarz: Pierwszy łucznik w grze i od razu sprawia piorunujące wrażenie. Świetne cechy i dużo umiejętności plus dobre zdolności. Jednak największą zaletą Caitlyn jest biegłość zarówno w łukach, jak i kuszach, dzięki czemu każdy może wybrać pomiędzy szybkością a obrażeniami.
- Jawhel
- Poziom (wymagany): 11 (12)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 1, Broń strzelecka 5, Magia żywiołów 5
- Specjalizacje: Broń drzewcowa 1, Łuki 5, Lód 5
- Cechy (0): sił 40, wyt 28, zrn 40, zwi 50, int 35, mdr 37, cha 25
- Zdolności bojowe: Celny strzał
- Czary: Mgła
- Komentarz: Jedyny łucznik - mag w grze, niestety w tej drugiej roli spisuje się słabo. Za to z łukiem Jawhel radzi sobie całkiem nieźle, chociaż zwinność i zręczność powinny być zamienione.
- Shalir
- Poziom (wymagany): 16 (18)
- Umiejętności: Lekkie uzbrojenie 6, Broń strzelecka 7
- Specjalizacje: Lekki pancerz 5, Łuki 7, Kusze 7
- Cechy (): sił 62, wyt 35, zrn 50, zwi 25, int 46, mdr 37, cha 25
- Zdolności bojowe: Celny strzał, Salwa
- Komentarz: Najsilniejszy łucznik w grze zasługuje w pełni na to miano. Biegłość zarówno w łukach, jak i kuszach oraz świetne zdolności to jego największe atuty. Jedyną wadą Shalira są jego zbyt wysokie cechy umysłowe oraz w sumie dość niski poziom.