Baldur's Gate 2
Trak0 i KP
Najpierw trzeba zacząć od tego, że gry z cyklu Baldur's Gate opierają się na systemie Dungeons and Dragons drugie wydanie (D&D 2). System ten zawiera wiele współczynników, które podczas walki są losowane przez komputer podobnie jak kostki do gry w wielu planszówkach, tylko, że wiele z tych kości nie ma sześciu ścian, ale nawet 100. Jak wspomniałem jest wiele współczynników, ale niezależnie, kim będziesz grał dwa z nich są najważniejsze, a chodzi tu oczywiście o Trak0 i KP. Trak0 (Thac0) jest czymś w rodzaju celności. Obrazuje jak dobrze jesteś wyuczony w używaniu danej broni. Załóżmy, że walczysz mieczem z drugim gościem w zbroi. Trak0 pokazuje na ile będziesz umiał sobie machnąć tym mieczem, aby przebić jego zbroje. Trak0 to po prostu trafienie przy klasie pancerza równej 0.
Klasa Pancerza zaś to wskaźnik mówiący na ile dobry pancerz posiadasz i jak dobrze trzeba będzie CIEBIE trafić, aby przebić Twoją zbroję. Nie absorbuje ona obrażeń, od niej nie zależy ile obrażeń zada ci wróg. Klasa Pancerza (KP) przyjmuje wartość od 10 (najgorzej) do liczb ujemnych (bardzo trudno zejść poniżej -10, ale jest to możliwe).
Teraz z mechanicznej strony. Wystarczy, że od Trak0 atakującego odejmiemy KP przeciwnika. Wynik ten to cyfra, jaką musimy wyrzucić kością k20 (dwudziestościenną) podczas ataku. Jeżeli wylosujemy liczbę większą lub równą od otrzymanej to atak się udał i zostały zadane obrażenia. Jeżeli będzie mniejszy to nie trafiłeś sobie lub nie przebiłeś zbroi.
Wiem, że najlepiej można takie coś zrozumieć na przykładzie. Załóżmy, że twoje Trak0 jest równe 10 i masz solo z gościem o KP równym 3. Robisz zamach. Odejmujemy 3 od 10 i wychodzi nam 7. Teraz, aby trafić musisz wylosować 7 albo wyżej. Zwykle wszystko zależy od szczęścia, ponieważ możesz trafić też niżej, ale masz większe szanse trafić niż nie trafić. Co innego by było gdybyś miał wyższe Trak0 (Im wyżej tym gorzej) lub gdyby wróg miał lepszą klasę Pancerza. Wtedy twoje szanse na trafienie znacznie by zmalały Są jeszcze dwie dziwne sytuacje. Załóżmy, że ty masz Trak0 20 a wróg KP -5. Robimy odejmowanie i wychodzi nam 25. Oooojjj. Czyżbyś był spisany na straty, bo przecież 25 wypaść nie może. Dlatego wprowadzono krytyczne trafienie. Jest ono wtedy, gdy wypadnie 20 (czyli maksimum), są wtedy ZAWSZE zadawane podwójne obrażenia. Czyli zawsze można kogoś trafić "fuksem". Jest też krytyczne pudło. Ma ono miejsce, gdy wypadnie 1 (najniżej), to zawsze oznacza nie trafienie.
W podsumowaniu powiem tyle, że zawsze walcz o jak najlepsze Trak0 i KP. KP możemy zmniejszyć zakładając lepszą zbroję, hełm, tarcze lub nawet amulety. Trak0 zmniejsza się z coraz wyższymi poziomami doświadczenia, za sprawą lepszych broni lub dodając więcej gwiazdek do specjalizacji w najczęściej używanej broni.
Poniżej przedstawiłem tabelę specjalizacji:
Poziom biegłości | Ilość gwiazdek | Premia do trafienia | Premia do obrażeń | Ataki w rundzie |
Biegły | 1 | 0 | 0 | 1 |
Specjalista | 2 | +1 | +2 | 3/2 |
Mistrz | 3 | +3 | +3 | 3/2 |
Znaczny mistrz | 4 | +3 | +4 | 3/2 |
Wielki mistrz | 5 | +3 | +5 | 2 |
Komentarze
Ten artykuł skomentowano 48 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.
Troche to skomplikowane!
Troche to skomplikowane!
Heh, trochę to proste, jeśli posiedzisz kilka lat nad tym i zagrasz w kilka gier na zasadach AD&D :)
Heh, trochę to proste, jeśli posiedzisz kilka lat nad tym i zagrasz w kilka gier na zasadach AD&D :)
Kurczę, wreszcie coś mi świta, a Baldury przeszłam oba (+ plus dodtaki) i za diabła nie mogłam rozgryść, co to takiego
Kurczę, wreszcie coś mi świta, a Baldury przeszłam oba (+ plus dodtaki) i za diabła nie mogłam rozgryść, co to takiego
Mnie opanowanie TRAK0 zajelo 5 minut (moze dlatego, ze przeczytalem instrukcje?)
Mnie opanowanie TRAK0 zajelo 5 minut (moze dlatego, ze przeczytalem instrukcje?)
TraK0 nie jest takie trudne. Można to pojąć w kilka minut. Tylko po co skoro i tak wszystko liczy za nas komp?
TraK0 nie jest takie trudne. Można to pojąć w kilka minut. Tylko po co skoro i tak wszystko liczy za nas komp?
Choćby dlatego, żeby wiedzieć, że lepsze jest niższe TraK0 niż wyższe :P
Choćby dlatego, żeby wiedzieć, że lepsze jest niższe TraK0 niż wyższe :P
Mnie tylko KP denerwuje. Przyzwyczaiłem się do ustawień IwD 2, a teraz do BG 2 wracam, zakładam zbroję i - co do cholery?! - KP -2! Ale to w końcu BG II : >
Mnie tylko KP denerwuje. Przyzwyczaiłem się do ustawień IwD 2, a teraz do BG 2 wracam, zakładam zbroję i - co do cholery?! - KP -2! Ale to w końcu BG II : >
taa... generalnie to w 2 edycji AD&D im mniej tym lepiej (TraK0, klasa pancerza, rzuty obronne) natomiast w 3 juz odwrotnie - in wiecej tym lepiej. Ciekawe ską ta zmiana w zasadach? Ja osobiscie ciągle uczę się czegoś nowego o mechanice gier na AD&D. Najwiecej to chyba nauczyłem się grając w Neverwintera bo wczesniej jakos nie zwracałem na to uwagi. A teraz nareszcie wiem skąd się to wszystko bierze.
taa... generalnie to w 2 edycji AD&D im mniej tym lepiej (TraK0, klasa pancerza, rzuty obronne) natomiast w 3 juz odwrotnie - in wiecej tym lepiej. Ciekawe ską ta zmiana w zasadach? Ja osobiscie ciągle uczę się czegoś nowego o mechanice gier na AD&D. Najwiecej to chyba nauczyłem się grając w Neverwintera bo wczesniej jakos nie zwracałem na to uwagi. A teraz nareszcie wiem skąd się to wszystko bierze.
Nie wiem jak to dokładnie jest w II edycji, bo wychowałem się na 3 i 3.5 ale w tych właśnie edycjach wyrzucenie 20 na kostce nie oznacza ZWIĘKSZONYCH obrażeń a jedynie zagrożenie trafieniem krytycznym. Tzn. że gdy wyrzucę 20 to już wiadomo, że trafiłem (swoją drogą to strasznie głupie, więc autorzy wcale się przy tym nie upierają i proponują alternatywne zasady) i RZUCAM JESZCZE RAZ - jeśli wypadnie trafienie to wtedy zadaję większe obrażenia. Poza tym krytyk może paść nawet od 18. To zależy od broni i umiejętności postaci.
Nie wiem jak to dokładnie jest w II edycji, bo wychowałem się na 3 i 3.5 ale w tych właśnie edycjach wyrzucenie 20 na kostce nie oznacza ZWIĘKSZONYCH obrażeń a jedynie zagrożenie trafieniem krytycznym. Tzn. że gdy wyrzucę 20 to już wiadomo, że trafiłem (swoją drogą to strasznie głupie, więc autorzy wcale się przy tym nie upierają i proponują alternatywne zasady) i RZUCAM JESZCZE RAZ - jeśli wypadnie trafienie to wtedy zadaję większe obrażenia. Poza tym krytyk może paść nawet od 18. To zależy od broni i umiejętności postaci.
W 2ed jak wyrzucisz 20, to od razu jest krytyk.
W 2ed jak wyrzucisz 20, to od razu jest krytyk.
...że teoretycznie nawet smoki powinienem od razu trafiac (trak0 1 i 2 reki -13/-15), a jednak nie:)
...że teoretycznie nawet smoki powinienem od razu trafiac (trak0 1 i 2 reki -13/-15), a jednak nie:)
jak jak grałem to miałem trak0 -7 i goblina przez 2 minuty nie mogłem trafić.....Ciekawe rzeczy czasami sie dzieją^^
jak jak grałem to miałem trak0 -7 i goblina przez 2 minuty nie mogłem trafić.....Ciekawe rzeczy czasami sie dzieją^^
[cytat=autor]teraz tylko jak ktos moglby opisac obrazenia:P bo nie wiem jak sie liczy 1k6 albo 6k4 %) jak ktos moglby to jeszcze wyjasnic...
[cytat=autor]teraz tylko jak ktos moglby opisac obrazenia:P bo nie wiem jak sie liczy 1k6 albo 6k4 %) jak ktos moglby to jeszcze wyjasnic...
To proste. "K" oznacza kostkę. Liczba stojąca przed "k" oznacza ilość kostek, którymi się rzuca, a liczba stojąca za "k" ilość ścian, jakie posiada kostka. Czyli np. z 5k20 może zostać wygenerowany wynik od 5 (gdy na każdej wypadnie 1) do 100 (gdy na każdej wypadnie 20).
To proste. "K" oznacza kostkę. Liczba stojąca przed "k" oznacza ilość kostek, którymi się rzuca, a liczba stojąca za "k" ilość ścian, jakie posiada kostka. Czyli np. z 5k20 może zostać wygenerowany wynik od 5 (gdy na każdej wypadnie 1) do 100 (gdy na każdej wypadnie 20).
w BG I zaobserwowałem że opóźnienie się zmniejsza, chyba przy 4 gwiazdce, ale nie pamiętam o ile i nie jestem pewien czy to 4 czy 3 gwiazdka
w BG I zaobserwowałem że opóźnienie się zmniejsza, chyba przy 4 gwiazdce, ale nie pamiętam o ile i nie jestem pewien czy to 4 czy 3 gwiazdka
ja to mialem max -15 KP
ja to mialem max -15 KP
I [wreszcie] wszystko jasne...
Dobrze, że przeczytałam, że im niższe tym lepsze, bo krucho by było ;p
I [wreszcie] wszystko jasne...
Dobrze, że przeczytałam, że im niższe tym lepsze, bo krucho by było ;p
w BG 2 grałem paladynem przy poziomie powyżej 18 z krasomirem + 5 biegłość 3 * w 2 recznych to przy dobrej taktyce rzaden przeciwnik nie mogł dac rady (mag strzela wyłom!!!) i nie trzeba za bardzo wiedzieć na czym polega tracko, a kp tylko zeby małe było.
w BG 2 grałem paladynem przy poziomie powyżej 18 z krasomirem + 5 biegłość 3 * w 2 recznych to przy dobrej taktyce rzaden przeciwnik nie mogł dac rady (mag strzela wyłom!!!) i nie trzeba za bardzo wiedzieć na czym polega tracko, a kp tylko zeby małe było.
do popey'a- najlepiej miec w druzynie palladyna inkwizytora - jego rozproszenia magii nikt nie wytrzyma...
do popey'a- najlepiej miec w druzynie palladyna inkwizytora - jego rozproszenia magii nikt nie wytrzyma...
najlepiej mieć mnicha którego nie trafia nikt (oprócz magów [ale ma wysoki res] i smoków) a innych sieka aż miło ^^
najlepiej mieć mnicha którego nie trafia nikt (oprócz magów [ale ma wysoki res] i smoków) a innych sieka aż miło ^^
Ten artykuł skomentowano 48 razy.
Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.