W wyniku manipulacji Xardasa runy straciły swoją magiczną moc, przez co paladyni i magowie nie mogą rzucać czarów. Bez wsparcia magii, tereny Myrtany szybko zostają podbite przez napierających orków. Korzystanie z czarów przez czarodziei ograniczyło się do czytania magicznych zwojów. Niestety, wpisana w nie magia była jednorazowego użytku, a po wyczytaniu zaklęcia pergamin ulegał nieodwracalnemu zniszczeniu. Dlatego też zwojów było coraz mniej, przez co ich cena wzrastała. Ludzie wiedzieli, że bez wsparcia magii koniec ich rasy będzie nieunikniony. Jednakże zanim nauczyli się wplatać zaklęcia w runy, tylko nielicznym dane było korzystać z magii. Warunkiem opanowania tej umiejętności jest nieustanne studiowanie Pism Pradawnych. Magowie zauważyli, że im więcej się uczyli, tym potężniejsze zaklęcia mogli opanowywać. Czciciele Innosa i Beliara pozyskują zaklęcia poprzez modlitwę przy chramach poświęconych im bóstwom. Moc Adanosa natomiast można poznać dzięki dobrej woli jednego z Magów.
Gra magiem na początku jest dość trudna i pracochłonna. Wszystkim graczom, którzy zdecydowali się na ścieżkę magii, radzę uzbroić się w cierpliwość. Nie można wymagać od maga-amatora zbyt wiele. Postaram się Wam wyjaśnić jak najlepiej wykreować postać maga w Gothic 3.
Na samym początku gry należy likwidować wszystkie słabsze zwierzęta i wykonywać wszelkie możliwe do wykonania zadania poboczne, aby zaopatrzyć się w sporą ilość punktów nauki, które należy rozdzielić pomiędzy manę, prastarą wiedzę i punkty życia.
Pierwsze zaklęcie, jakie warto poznać, to stara, sprawdzona Kula Ognia, która pozwala na wyeliminowanie przeciwnika z dystansu. Jednakże nie oznacza to, że będziemy palić wszystko dookoła. Warto więc uzbroić się w jakąś broń i zaopatrzyć w odpowiednią ilość mikstur leczniczych (tak na wszelki wypadek). Marnowanie punktów doświadczenia na naukę walki mieczem i tym podobnymi przedmiotami jest mało opłacalne, ponieważ można to zastąpić umiejętnością władania kosturem, co w przypadku maga jest bardziej efektywne. Łuki i kusze także okażą się zbędne, ponieważ istnieje dużo zaklęć, których można używać z pewnej odległości. Najważniejszymi dla maga umiejętnościami są:
- Regeneracja Many - pozwala na odzyskiwanie utraconej many bez użycia mikstur czy konieczności odpoczynku,
- Szybka Nauka - po awansie na kolejny poziom bohater otrzyma dodatkowe punkty nauki,
- Ulepszenie Szat - wartość ochronna wszystkich szat wzrasta,
- Kostury Magiczne - zdolność posługiwania się kosturami. Broń ta pozwala także na blokowanie wrogich zaklęć, lecących w naszą stronę.
W tym przypadku należy uaktywnić czar i kliknąć PPM (prawy przycisk myszy). Z kostura zacznie wyłaniać się delikatna bariera, która odbija zaklęcia. Niestety manewr ten skutkuje utratą energii magicznej, ale nie ma powodów do zmartwień, ponieważ zabiera tylko niewielką jej ilość.
Jak już wspomniałem wcześniej, pierwszym zaklęciem powinna być Kula Ognia, lecz w trakcie gry, kiedy Bezimienny staje się coraz silniejszy, należałoby opanowywać znacznie potężniejsze czary. Bardzo przydatne są zaklęcia uzdrawiające, więc nie żałujcie sobie punktów nauki. Magię światła też wypadałoby poznać, ponieważ podczas nocnej potyczki bohater, mając zajęte obie ręce, i tak będzie musiał zrezygnować z pochodni, w wyniku czego ograniczy to Waszą widoczność, a to może skutkować przykrymi konsekwencjami. Warto także zainwestować w Przywołanie Zwierząt, Amnezję, Sen, a pod koniec Przywołanie Golema, Ognisty Deszcz, Otwieranie Zamków.
Z takim zestawem zaklęć żaden wróg nie będzie straszny. Oczywiście jedynym problemem w tym wszystkim jest energia magiczna. Mimo iż opanowaliście umiejętność regeneracji many, niewątpliwie, że podczas częstego używania zaklęć, zacznie jej po prostu brakować. Należy więc też inwestować w międzyczasie w alchemię i wyuczyć się umiejętności warzenia mikstur leczniczych i many. Ze składnikami problemów większych nie będzie, ponieważ wystarczy tylko pobiegać trochę po świecie i pozbierać niezbędne produkty.
Kiedy Bezimienny opanuje już wszystkie podstawowe zaklęcia i umiejętności, należy się zastanowić nad dodatkowymi atutami maga, jakimi są: Druid, Mag Ognia, Mag Wody czy Czarny Mag. Pozwalają one na ulepszenie czarów z tej ścieżki, którą wybierzecie. Można też wyuczyć się ich wszystkich, ale to wymaga sporo czasu i nauki, co jest trudne do osiągnięcia.
Jak wiadomo wszystkich umiejętności nie da rady nauczyć się od razu. Na kreowanie postaci maga potrzeba bardzo dużo czasu i trzeba włożyć w to sporo wysiłku, ale nie znaczy to, iż należy od razu się poddać. Pamiętajcie, że wiedza to najpotężniejszy oręż człowieka.