Warning: Undefined array key "autologin" in /usr/home/peronczyk/domains/insimilion.pl/insimilion/twierdza/index.php on line 25 Gothic 3 • Porady • INSIMILION

    Gothic 3


    Porady

    Działy gier » Gothic 3 » Poradniki
    Autor: Orish
    Utworzono: 15.01.2007
    Aktualizacja: 06.08.2008

    Zaczynając przygodę z Gothic 3 zapewne będziesz nieco zdezorientowany, tym bardziej jeśli jest to twoja pierwsza gra cRPG. Poniższy zbiór porad pozwoli ci uniknąć wielu gaf i zaoszczędzić trochę czasu, jaki na początku musiałbyś poświęcić na ciągłe wczytywanie. I pamiętaj: wiedza jest cenniejsza niż najpotężniejsze bronie i zaklęcia.

    Ogólne

    • Gothic 3 jest kontynuacją Gothic i Gothic II oraz dodatku Gothic II: Noc Kruka. Warto przejść najpierw tamte, ponieważ łatwiej będzie ci zrozumieć świat i fabułę gry.
    • Często zapisuj grę. Nigdy nie wiadomo, co cię czeka za zakrętem. Nie ograniczaj się do quicksave'ów, zwłaszcza jeśli masz wersję starszą niż 1.09.
    • Przedmioty, które musisz koniecznie znaleźć i pod żadnym pozorem nie możesz ich nigdzie zostawić/sprzedać to: 12 Pucharów Ognia, 5 kluczy do świątyni Al. Shedim, 5 kluczy do świątyni Mora Sul i 5 artefaktów Pradawnych (Adanosa).
    • Kolor imion/nazw, które pojawiają się nad istotami ujawnia ich stosunek do ciebie. Zielony oznacza stosunki przyjazne (nie możesz kogoś takiego zranić pchnięciem), biały neutralne (możesz pokonać taką postać bronią białą, ale musisz ją dobić; w przypadku zwierząt nie musisz tego robić), pomarańczowy pół-wrogie (postacie, tak samo, jak w przypadku tych neutralnych, tyle że po prostu nie darzą cię sympatią; zwierzęta zaatakują cię, jeśli podejdziesz na odległość kilku metrów, nie trzeba dobijać; jelenie uciekną), czerwony wrogie (wszelkie istoty zaatakują cię, jeśli podejdziesz na odległość mniejszą niż 20 metrów i giną bez potrzeby dobijania). Natomiast niebieski kolor oznacza postać, która ci towarzyszy (nie można jej w żaden sposób zranić; walczy razem z tobą - jeśli ma czym - i podąża za tobą cały czas; opuszcza cię, jeśli użyjesz kamienia teleportacyjnego.
    • Nie używaj pochopnie mikstur leczniczych, ale też nie oszczędzaj ich za bardzo, zwłaszcza że mając recepturę, wodę i odpowiednie rośliny możesz ją uważyć przy stole alchemicznym. Jeżeli masz blisko do łóżka, to po prostu prześpij się.
    • Nie oglądaj się w tył podczas skoku (lewy alt + num 0). Jest to niezbyt dobrze ukryty "cheaterski" skrót klawiszowy - dzięki niemu polecisz w powietrze, a kiedy puścisz klawisze, spadniesz.
    • W prawym dolnym rogu są trzy paski. Czerwony oznacza Punkty Życia, żółty Wytrzymałość, niebieski Manę. Jeśli pasek PŻ zmieni się na kolor zielony, oznacza to, że zostałeś zatruty i twoja energia życiowa słabnie. Aby uniknąć śmierci wypij Odtrutkę lub lecz się aż trucizna przestanie działać. Natomiast jeśli pasek Wytrzymałości przybierze szary odcień, zostałeś osłabiony i musisz wypić miksturę wzmacniającą, inaczej będziesz bardzo wolno odzyskiwał siły.
    • Skok z wysokości większej niż 5 metrów to śmierć na miejscu. Dlatego warto nauczyć się Akrobatyki, choć i wtedy skok z bardzo dużej wysokości zabije cię.
    • Nie warto jeść surowego mięsa - lepiej je upiec przy ognisku, a będzie ci przywracało dwa razy więcej Punktów Życia.
    • Jeśli nie trafisz z łuku/kuszy w cel, pocisk się nie zmarnuje - będziesz mógł go znaleźć mniej więcej w miejscu, w którym celowałeś, i podnieść.
    • Gothic 3 jest grą potwornie zabugowaną i o dużych wymaganiach sprzętowych, dlatego nie zdziw się, jeśli co pewien czas pojawi się jakiś błąd lub będziesz miał na ekranie tzw. "pokaz slajdów".

    Rozwój postaci

    • Jak najszybciej zdobądź mistrzostwo w wybranej broni białej (polecam miecz i najlepiej weź do niego tarczę). Dotyczy to wszystkich ukierunkowań rozwoju postaci, chyba że chcesz być magiem walczącym wyłącznie magią.
    • Atrybuty szkol tylko wtedy, kiedy wymaga tego broń lub umiejętności/czary, których chcesz się nauczyć. W alchemii nie opłaca się szkolić w ogóle - jest sporo ksiąg na pulpitach, których przeczytanie zwiększa ten atrybut.
    • W umiejętnościach i czarach szkol się z rozsądkiem, upewniając się uprzednio, że są ci one faktycznie potrzebne. Zbywające ci Punkty Nauki przeznaczaj na Punkty Życia, Manę i Wytrzymałość.
    • Atrybuty i umiejętności szkoli się u konkretnych nauczycieli. Czary Dominacji i Przywołań oraz Punkty Życia, Manę i Wytrzymałość otrzymujesz modląc się do boga przy chramie. Czary Przemian u druidów i Magów Wody. Wszystko kosztuje cię Punkty Nauki i złoto.
    • Najlepsze czary są dostępne dopiero po wykonaniu zadań dla danego boga (Błogosławiony oręż, Meteor, Dominacja - Innos; Bąbel czasowy, Otwarcie, Burza gradowa - Adanos; Wezwanie błyskawicy, Armia ciemności, Podróż duszy - Beliar).

    Podróżowanie

    • Na początku gry pewnych przeciwników lepiej omijać z daleka. Należą do nich m.in. dziki, krwiopijcy, cieniostwory, ogry... no i smoki, rzecz jasna. Poza tym lepiej nie zbliżać się do dużych grup wrogich orków, jak ta obok bariery otaczającej Vengard.
    • Po dziczy wędruj z bronią dystansową w ręku. Wskaże ci niebezpieczeństwo, kiedy będziesz jeszcze dobrych kilkadziesiąt metrów od niego.
    • Nie podchodź do bariery otaczającej Vengard! Będzie ci ona zabierała Punkty Życia.
    • Najbezpieczniej jest się trzymać traktów. Jednak o ile w Myrtanie (dobrze widoczne ścieżki) i Varancie (oflagowania) jest to w miarę łatwe, to w Nordmarze nietrudno zgubić szlak - polecam zapamiętywać charakterystyczne miejsca w celach orientacyjnych.
    • Zbieraj i korzystaj z kamieni teleportacyjnych, aby skrócić sobie drogę (ich lista wraz z miejscami, w których je znajdziesz, jest tutaj).
    • Staraj się podróżować w dzień (lepsza widoczność).

    Ekwipunek

    • Poza miastami i osadami zbieraj wszystko, co ci się nawinie pod rękę. Będąc w nich, zabieraj tylko to, co jest ci najbardziej potrzebne i upewniając się wcześniej, że nie ma nikogo w pobliżu.
    • Ze złotem będziesz miał problem tylko na początku. Wtedy to sprzedawaj wszystko poza uzbrojeniem, z którego korzystasz, przedmiotami magicznymi (biżuteria, zwoje, rośliny, mikstury) i unikalnymi oraz niewiele wartymi rupieciami, typu kilofy, których na przykład potrzebują w Vengardzie.
    • Nie musisz się obawiać, że zabraknie ci miejsca w ekwipunku czy, że będzie ci za ciężko. Bezimienny to ciężarówka w ludzkim ciele.
    • Zadbaj o dobre uzbrojenie - zawsze staraj się mieć najlepszy sprzęt, jaki jest tylko możliwy.
    • Rozsądnie korzystaj z podręcznego ekwipunku. Zawsze powinna się w nim znajdować broń biała, dystansowa, pochodnia, mikstury lecznicze, co najmniej jeden kamień teleportacyjny (nie tylko dla wygody - może zajść potrzeba "błyskawicznej ewakuacji"), a mag dodatkowo powinien tam mieć najczęściej używane czary.

    Zadania

    • Pamiętaj, że masz coś takiego, jak Dziennik. Warto z niego korzystać.
    • Większość zadań będziesz mógł wykonywać bez żadnych konsekwencji niezależnie od tego, z kim współpracujesz, więc wypełniaj je bez obaw. Jednakże istnieją i takie sytuacje, w których będziesz musiał opowiedzieć się po jednej ze stron.
    • Jeśli zadanie zostało ci przez kogoś zlecone, a po jego wypełnieniu od razu otrzymasz związane z tym korzyści, wróć jeszcze porozmawiać ze zleceniodawcą - dostaniesz prawdopodobnie dodatkowe PD i być może też jakieś wynagrodzenie.

    NPC

    • Uważnie słuchaj wszystkiego, co ktoś ma ci do powiedzenia. Może się w tym znajdować klucz do rozwiązania zadania lub inne przydatne informacje.
    • Jeśli ktoś posiada imię lub specyficzną nazwę, na pewno będzie miał co coś do ciekawego do powiedzenia. Może zlecić ci jakieś zadanie, nauczyć cię czegoś, pohandlować z tobą bądź udzielić informacji.
    • Nie wyciągaj broni tam, gdzie NPC sobie tego nie życzą. Nie wchodź tam, gdzie ktoś cię zatrzymuje. Nie kradnij, jeśli ktoś na ciebie patrzy. Najlepiej też nie bij/nie zabijaj na widoku, nawet jeśli ktoś ci zlecił takie zadanie.
    • Nie zabijaj bez powodu postaci z imionami. Jest też kilka NPC, którym nie powinieneś dać uciec w przypadku wygranej bitwy. Są to orkowi szamani w ich obozach w Nordmarze (niektórzy mają kamienie przodków) oraz Gonzales, Ilja i Kirk z Mora Sul (klucze do świątyni).

    Walka

    • Zawsze miej zarówno broń białą, jak i dystansową. Czasem bezpieczniej jest postrzelać, ale kiedy wróg będzie zbyt blisko, natychmiast wyciągnij broń do walki wręcz.
    • Jeśli znajdziesz się w opałach - uciekaj, i to sprintem. Korzystaj z klawisza obejrzenia się w tył podczas biegu (ale nie przez cały czas), aby zobaczyć, kiedy przestaniesz być goniony.
    • Walcząc przeciwko dużej grupie ludzkich/orkowych wrogów w "tłumie" rzadko zdarza się, aby uderzył cię przeciwnik inny niż ten, którego bijesz w danej chwili. Najważniejsze jest, żeby skupić swoje ciosy na jednej konkretnej ofierze, bo jeśli skierujesz ciosy pomiędzy dwóch, mogą zaatakować cię obaj. Inna sytuacja jest z potworami i zwierzętami, które częściej potrafią cię od tyłu ugryźć w czułe miejsce.
    • Jeśli walczysz ze sporą grupą "neutralnych" przeciwników, których musisz zabić, postaraj się odciągnąć jednego z nich na pewną odległość, powalić go tam, i kiedy reszta będzie się zbliżała (jeśli nie, to zmuś ich do tego dystansówką), dobij go na ich oczach. Wtedy staną się "wrogami".
    • Kuszą jest łatwiej celować niż łukiem (nie musisz ciągle trzymać LPM) i zadaje większe obrażenia, ale jest ona od niego nieco wolniejsza i trzeba poświęcić 5 Punktów Nauki, aby móc jej używać. Osobiście wolę kuszę, ale to nie znaczy, że tobie nie będzie lepiej pasował łuk.
    • Jeśli napotkasz na grupę wrogich ci postaci, nie strzelaj do nich z dystansówki, bo rzucą się na ciebie wszyscy. Podejdź ostrożnie, aż zobaczy cię jedna z nich, a w tedy odciągnij ją i pokonaj. Tak samo zrób z resztą. Jeśli zauważy cię ktoś z bronią dystansową, będziesz musiał odciągnąć go na nieco większą odległość i dopaść go biegnąc sprintem po łuku (tak, żeby biec mniej więcej prostopadle do wystrzeliwanych pocisków).
    • Jeśli chcesz komuś pomóc w walce z tym samym przeciwnikiem, a jego imię/nazwa nie jest koloru zielonego lub niebieskiego, atakuj dokładnie z przeciwnej strony niż on (na plecy wroga). W przeciwnym wypadku możesz zranić swojego sprzymierzeńca (on ciebie też...).




    Komentarze

    Ten artykuł skomentowano 85 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    « Starsze · 1 · (2) · 3 · 4 · .. · 5 · Nowsze »

    bez
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 27.03.2008 o 13:52  

    Jesli chodzi o dwa miecze do tylko w ISHTAR - stolica sasynow jednak trzeba miec reputacje 75% u asasynów. A artefaktu ADANOSA juz podaje
    - szata danosa - swiatynia Al SHEDIM
    -piercien adanosa (mana + 50) lezy w jedym z grobow pradawnych w normarze
    -pierscien adanosa (zycie +50) ma go demon z gothy ( najlatwiej go zabic zwojem lub czarem wypedzenie zla )
    -Amulet adanosa ma go dowodca orkow w trelis ( zabic go lub zaplacic 50 tys )
    -Korona adanosa - jest w swiotyni Mora sul

    bez
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 27.03.2008 o 13:56  

    MORA SUL
    -kalesh - przywodca wykopalisk
    -kurt - jest w gospodzie ( to pulapka )
    -Gonzales - wladca Mora Sul
    -yusuff - niewolnik niedaleko mista (mozna go zabic) jest kolo tego paladyna( polnocny - wchod od miasta
    -Ilija - kupiec ( daje klucz za darmo ale trzeba mu przyniesc waze ze swiotyni

    bez
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 27.03.2008 o 14:00  

    - gdy bez pije je cos lub uzywa kamiennych tabliczek itp robimy trich a mianowicie kiedy skoncy czytac odlozy tabliczka "w pas" a my wtedy klikamy ekwipunek np jak u mnie 'backspace" i wtedy nam daje bonus ale nie usuwa w ekwipunku hehe
    - na poczotku zeby dobrze zaczoc mozna pogruchotac kosci naszym towaszysom ( nie zabijac) np GORN na topor za 10 tys a LESTER ma klucz ktory wezmiemy i dostaniemy kilka leveli xD

    bez
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 27.03.2008 o 14:18  

    jesli chodzi o wrzelkie umiejetnosci dajcie wejdzcie do dzialu "umiejetnosci" tak jest wrzystko

    Smaki
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 06.04.2008 o 13:54  

    można się nauczyć walki 2 mieczami u strażnika gonzalesa w mora sul

    -=bushido=-
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 07.04.2008 o 21:00  

    O co chodzi z kuframi w grze?? Widziałem jakieś listy na innych stronach poświęconych grze i niewiele się tam dowiedziałem. Chodzi tu o listę kufrów (około 50) z całego świata, a w nich najlepsze bronie, czary i inne przedmioty w grze... Nie wiem tylko czy kolejność otwierania tych kufrów jest istotna. Jeśli toś wie to niech napiszę bo ja nie wiem jak te rzeczy zdobyć i kończe grę z mieczem półtoraręcznym :/

    kethe
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 08.04.2008 o 18:12  

    Hej. Mam pytanie. Czy do Gothica 3 instnieje jakiś podręcznik? Nie solucja tylko instrucja do gry w wersji PDF. Mam niezbyt...legalną wersję, więc bez książeczki, a na płycie nie mam nic w tym stylu. Jeśli ktoś ma takowy i zechciałby się podzielić, to byłbym bardzo wdzięczny. kestha@o2.pl

    Oceansoul :)
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 08.04.2008 o 20:21  

    -> Bushido - nie, kolejność nie jest istotna. Są dwie listy: najpierw lokalizacje kufrów, a potem lista przedmiotów, od najmniej ciekawych, do tych najpotężniejszych. Niezależnie od kolejności, w jakiej otwierać będziesz poszczególne kufry, kolejność zawartości się nie zmieni - zawsze w pierwszym, który otworzysz, nie zależnie, jaki ma on numer na liście, znajdziesz przedmiot z numerem 1.

    -=bushido=-
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 09.04.2008 o 15:34  

    dzieki za pomoc od dawna pisze w tej sprawie i nareszcie rzetelna odpowiedz ;)

    .....
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 17.04.2008 o 22:18  

    A te listy to gdzie zdobyć??

    zietek
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 14.05.2008 o 20:17  

    jak dojść do wierzy xardasa?

    Avaddon
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 15.05.2008 o 14:37  

    Wieża Xardasa jest w prawym górnym rogu mapy, dokładnej drogi nie pamiętam ale trzeba się przebić przez dość sporą grupę orków.

    Avaddon
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 15.05.2008 o 14:39  

    Jest możliwość zdobycia broni przywódcy asasynów (nie pamiętam jak ma imię) która nie jest zużyta ?

    zietek
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 15.05.2008 o 15:21  

    podobno jest jakiś Hanson który mnie doprowadzi ale nie wiem gdzie jest

    Avaddon
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 15.05.2008 o 23:21  

    mnie nikt nie zaprowadził, ale wpisz w goglach mapa interaktywna+gothic wszystko tam jest.

    zietek
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 16.05.2008 o 9:48  

    Dzięki. jak byłem w klanie wilka to poszłem do Grima i powiedział mi że jest jakiś hanson który mnie zaprowadzi ale podrózowałem przez cały Nordmar i go nie było

    zietek
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 16.05.2008 o 9:54  

    nie moge sciągnąć tej mapy(..)

    Avaddon
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 16.05.2008 o 19:36  

    torrenty.org/torrent/166046

    Avaddon
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 16.05.2008 o 19:38  

    mam tez link na RS ale tutaj mi wyrzuca że jest za długi.

    Avaddon
     

    Wędrowiec
    Temat:
    Dodany: 16.05.2008 o 19:42  

    forum.gothic.phx.pl/showthread.php?t=17362



    Ten artykuł skomentowano 85 razy.
    Na stronie wyświetlanych jest 20 komentarzy na raz.

    « Starsze · 1 · (2) · 3 · 4 · .. · 5 · Nowsze »

    Pseudonim
    E-mail
    Treść Dostępne tagi: [cytat][/cytat], [url=http://][/url]
    Przepisz poprawnie podane słowa mnustwo orkuw