Umiejętności ogólne:Umiejętności specyficzne:
- Rycerz - Kontratak
- Lord demonów - Brama
- Nekromanta - Nekromancja
- Czarnoksiężnik - Zniewalająca magia
- Łowca - Mściciel
- Czarodziej - Rzemieślnik
- Kapłan runów - Znajomość runów
- Barbarzyńca - Szał krwi
- Talenty są tym, czym były umiejętności w trzeciej części gry. Mają trzy stopnie zaawansowania (podstawowy, lepszy i ekspercki) i są dostępne dla wszystkich klas, choć każda z nich ma inne szanse na poznanie konkretnej. Wyjątek: Barbarzyńcy nie mogą szkolić się w szkołach magii i talencie magicznym, dysponując w zamian umiejętnościami rozbicia oraz krzyku, a oświecenie jest u nich zmienione.
- Zdolności I stopnia również są dostępne dla każdej profesji. Nie mają one innych wymagań poza znajomością podstawowego talentu. Na ogół udoskonalają jakiś jego wycinek, albo zwiększają premie zeń wynikające w konkretnych sytuacjach.
- Zdolności II stopnia na ogół nie mogą być wybrane przez wszystkie klasy. Ponadto do wyszkolenia się w nich trzeba posiadać konkretne zdolności I stopnia (z nielicznymi wyjątkami), ich wymagania mogą się jednak zmienić dla różnych ras.
- Zdolności specyficzne są dostępne tylko jednej, bardzo rzadko większej ilości, profesji. Ulepszają one talenty klasowe albo przyznają premie „stereotypowo” przypisane danemu gatunkowi. Technicznie rzecz ujmując, zdolności specyficzne są zdolnościami II stopnia. Ich opis znajdziesz w artykułach poświęconym umiejętnościom klasowym.
- Zdolności aktywowane to niektóre zdolności II stopnia (lub I stopnia, jeśli przynależą talentowi rasowemu). Nie działają one przez cały czas, ale trzeba je włączyć. Są one podobne do czarów, jednak w przeciwieństwie do nich nie pochłaniają many.
- Podczas każdego awansu na następny poziom mamy do wyboru cztery umiejętności: talent na poziomie podstawowym, talent na poziomie zaawansowanym (lepszym lub eksperckim), zdolność I stopnia i zdolność II stopnia. Jeśli nasz bohater nie spełnia wymagań żadnej z tych ostatnich, zastępowana jest ona zdolnością I stopnia. Jeśli wszystkie miejsca na talenty są już zajęte, otrzymuje on do wyboru dwa talenty w stopniu zaawansowanym; jeśli zaś wszystkie posiadane przezeń talenty są już na poziomie eksperckim, zamiast talentu zaawansowanego pojawia się talent w stopniu podstawowym.
- Na każdy stopień zaawansowania talentu można wybrać jedną przypisaną doń zdolność, niezależnie od jej stopnia.